Malowarki drogowe – zastosowanie i rodzaje

Malowarka drogowa TITAN PROMARK

Czym jest malowarka drogowa?

Malowarki drogowe to pewien rodzaj agregatów malarskich przeznaczonych do malowania oznakowania poziomego. Głównie urządzenia te służą do malowania pasów drogowych, ale i nie tylko. W zależności od konfiguracji możemy je wykorzystywać do malowania pojedynczych czy podwójnych pasów, przejść dla pieszych, znaków poziomych, miejsc dla inwalidów, ścieżek rowerowych. Niektóre modele można wykorzystać do malowania farbami antykorozyjnymi czy ochrony betony na mostach i wiaduktach.

Titan 0290040Z Lazy Liner 7HP ELITE malowarka drogowa-0

Na co zwrócić uwagę przy wyborze malowarki drogowej?

Przy wyborze odpowiedniej malowarki warto zwrócić uwagę na kilka szczegółów. Rodzaj zasilania – urządzenia te można zasilać silnikiem spalinowy m lub elektrycznym. Silnik spalinowy jest lepszym rozwiązaniem. Nie straszne mu niskie temperatury, nie ograniczamy się do czasu pracy na akumulatorze czy nie tracimy wydajności pompy przy niskim stanie akumulatora. Niestety nie wykorzystamy go w pomieszczeniach zamkniętych lub słabo przewiewnych. Z silnika spalinowego wydobywają się spaliny, które przekreślają jego użycie. W tych przypadkach znacznie lepiej sprawdzi się silnik elektryczny.

Ilość stanowisk malarskich – agregaty te występują w różnej konfiguracji. Od jednego stanowiska gdzie można malować pojedyncze linie ciągłe lub przerywane a kończąc na kombajnach z pięcioma stanowiskami. Te ostanie wykorzystywane są przy malowaniu kilku rodzajów pasów bez konieczności jej ponownego ustawiania przy przejściu np. z pojedynczej linii ciągłej P-2 na podwójną P-4.

Rodzaj przekładni i wydajność pompy – dobór wielkości pompy i jej wydajności uzależniony jest od ilości stanowisk, na którym przyjdzie nam pracować. Im jest ich więcej tym musimy wybrać urządzenie z większą wydajnością. Przy pojedynczym stanowisku w zupełności wystarczy przepływ pompy w okolicach 2,8l/min. Największe urządzenia, do tego typu zastosowań, dochodzą nawet do wydajności około 10 l/min. Dobór rodzaju pompy czy przekładni dobieramy też do rodzaju materiału. Im dana farba zawiera więcej cząstek stałych czy ma wyższą lepkość potrzebuje większych kanałów przelotowych w urządzeniu. Dzięki czemu łatwiej jest ją transportować do pistoletów. Rozróżniamy dwa rodzaje przekładni. Mechaniczną i hydrauliczną. Pierwsza jest oparta na zasiądzie kół zębatych połączonych z silnikiem za pomocą sprzęgła. Hydrauliczna posiada pompę, która jest połączona z silnikiem najczęściej za pomocą paska klinowego. Charakteryzuje się ona lepszą stabilizacja ciśnienia materiału oraz lepiej znosi długotrwałe obciążenia. Niestety jest też droższym rozwiązaniem.

Szeroki wybór modeli malowarek drogowych

Trzeba pamiętać, że rynek oznakowania poziomego w Polsce jest duży i cały czas się rozwija. Jego potencjał niesie za sobą różnorodność agregatów malarskich do tego typu zastosowań. Ta dziedzina jest dość obszerna i jeszcze wiele kwestii nie poruszyliśmy. Takich jak urządzenia z automatyką, które po wybraniu rodzaju linii na panelu sterowani same otwierają i zamykają pistolety po przejechaniu odpowiedniej długości. Niektóre malowarki wyposażone są w posyp szklanych mikro-kul, dzięki którym oznakowania odbijają światło w ciemności. Malowanie pasów w dwóch kolorach z jednego urządzenia czy malowarki samobieżne lub z doczepianym wózkiem napędowym z miejscem dla operatora. Zapraszamy do sprawdzenia asortymentu malowarek drogowych w sklepie Planeta Budowlana!

Zapisz sie do newslettera aby otrzymywać ciekawe informacje, promocje i oferty

Twój koszyk jest pusty.